fredag 13 december 2019

Ett sätt att skilja Topp26-stjärnsäljaren från den vanliga säljaren


Det finns ett bra sätt att skilja en Topp26-stjärnsäljare från den vanliga säljaren.

Hur han eller hon förhåller sig till att lyssna och prata.

Det handlar inte om den gamla liknelsen om säljare med krokodilmun eller elefantöron. Istället handlar det om att vara smart när du säljer in dina idéer.

Få se nu. Om jag har en idé och vill sälja in den till dig, då finns det stor risk att du inte är särskilt intresserad att lyssna på den. Eftersom idén inte var din från början.



Men vad händer om jag genom att fråga dig, i egenskap av expert, om din syn på min idé? Och om jag ställde frågan vad du tycker om det här förslaget? Och får dig engagerad i frågan?

 Då blir du plötsligt intresserad och idén får fäste och du vill vara med.

För att träna på det får du tre punkter som hjälper dig att lyssna som stjärnsäljaren gör:

1. Uppmuntra andra att prata. Använd fraser som:

- Vad tycker du man skulle göra för att …?
- Berätta om dina erfarenheter
 - Vad tycker du är viktigt att tänka på just nu?
- Hur tycker du att det här förslaget verkar?



2. Sälj in dina idéer genom frågor. Genom att fråga hur en annan person ser på din idé kan du få honom eller henne engagerad.

 Som bonus kan det leda till att du får förslag som utvecklar din idé.




3. Koncentrera dig på vad den andra personen säger. Det handlar inte bara om att hålla munnen stängd och vänta på att det ska bli din tur att prata.

 Använd det personen säger som inspiration. Utvärdera det. Och ta till vara det som verkar bra.

 Genom att lyssna på det viset kommer du snabbare att få trogna kunder. Du kommer att bli omtyckt som säljare.

4. Det är oförskämt att avbryta någon som pratar. Tänk själv. Vad tycker du om den som avbryter dig när du pratar?

Eftersom ”Jag gillar säljaren” är den vanligaste anledningen till att kunder köper av en viss leverantör så är du på väg mot stjärnorna om du gör så här.

Det är bara att gå till dig själv, antar jag.

Vem gillar du bäst? Den som bara pratar?

Eller den som faktiskt lyssnar och verkar bry sig om vad du säger?
Sätt som strategi att verkligen lyssna på kunderna från och med nu. Sätt som mål att lära dig tre saker av varje kund du pratar med.
Det går. Om du ställer bra frågor och verkligen lyssnar.

Allt går!

- Max

#topp26 #stjärnsäljare #maxsoderpalm #izonen #mondaymorningletter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar