fredag 6 december 2019

Historien om den sjungande flygvärdinnan



Med 16 säljdagar kvar på året är det en god idé att fundera på hur just du ska bli den som dina kunder kommer ihåg. 

Vad är det du vill ska skilja mellan dig och dina konkurrenter när kunden tänker på säljarna i din bransch?

Dagens advents-MML handlar om det lilla extra. Det där som inte kostar några pengar. 

Men som samtidigt kan vara helt avgörande för att du ska bli vald eller rekommenderad av din kund.  


Se vad som kan hända när DU tänker Tvärtom.

- Men Max, inte det där nu igen. Jag gör alltid det lilla extra för kunden.

- Kan vi stänga gnällhörnan i bara en vecka? Och istället läsa en fantastisk historia som du garanterat inte har hört. Av mig ska du nämligen i adventspresent få Historien om den sjungande flygvärdinnan.

I onsdags flög jag hem från en av mina kunder. Vi skulle landa i Göteborg strax före åtta på kvällen. Ute var det mörkt, kallt och regnigt. Stämningen på planet var trött. Många var på väg hem efter en lång arbetsdag.

Det var totalhöst.

Snart är det dags för landning. Den normala rutinen på flygplan är ju att om det är mörkt ute så släcker ju personalen ljuset i planet precis då.

Det gjorde flygvärdinnan nu också.

MEN när all annan flygpersonal som jag har varit med om brukar mumla något om ”standardprocedurer vid landning i mörker” valde just den här flygvärdinnan att ta en helt annan väg.

Hon sa så här:

”Det är dags att släcka ljuset inför landningen. Men klockan är ju bara åtta och det är kanske lite för tidigt för en vaggvisa. Istället tänkte jag sjunga en liten kvällssång för er med ett riktigt bra slut.”

Och så började hon sjunga:

”När kvällen den kommer och solen har gått ner.
Jag sitter vid mitt fönster och stjärnorna ser.
En stjärna som faller i rymden den blå.
Jag blundar och skyndar att önska mig då.”

Nu kanske du tänker att det blir så där svenskt pinsamt och att hon gör det man absolut inte får göra i Sverige enligt Gnällhörnans stränga principer.

Hon tränger sig på och sjunger! Är det verkligen ok?

JA! Det är ok. För vet du vilket resultatet blev?

I det fullsatta och kvällströtta flygplanet skapade hon kilometer med POSITIV ENERGI. Med fyra textrader!

Det blev en elektrisk stämning när alla passagerare fick gåshud samtidigt.

När hon var klar utbröt en applådåska och ett jubel som inte liknar något jag varit med om på ett flygplan. (Undantaget patetiska applåder när charterpiloten landar på Kanarieöarna. Men då beror det på helt andra drivkrafter.)

Den lilla sången som hon sjöng för oss där på planet gav mig energi hela kvällen och dagen därpå. Det fanns inget negativt i den överraskande upplevelsen alls. Nu hoppas jag att den ger dig energi under slutspurten av året.

För vad finns det för något lilla extra som DU kan göra? Som inte är dyra presenter, som inte tar mycket tid eller kostar pengar?

Men som kunden aldrig glömmer och som gör att han eller hon kommer ihåg dig före alla dina konkurrenter.

Om jag någon gång startar ett flygbolag och ska anställa flygplanspersonal vet i alla fall jag vem jag ringer först.

Om dina potentiella kunder behöver hjälp med det som du säljer? Frågan är vem som dom ringer då?

Allt går!

Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar