tisdag 14 juli 2020

Dream Team på hemmaplan av Johan Anäng

Hur är teamkänslan i sommar? Topp26-sommar fokuserar nu på att forma sitt Dream Team med dig som läsare i centrum. Johan Anäng har genom åren hjälpt mig att ordna och genomföra alla mina Sales Academys i Barcelona och har superkoll på det där med att få alla i en grupp att känna sig som en i laget. Här är hans sommarkrönika:

Jag brinner verkligen för teamutveckling och älskar kraften i Teamwork. Finns det något häftigare än att lilla underdogen Island kan slå jätten Frankrike i fotbolls-EM bara på grund av att de jobbar bättre som ett lag? 


Jag tror på samarbete i all dess former och kanske är det viktigare än någonsin just nu efter det här omtumlande halvåret att vi sluter upp och hjälps åt och inser att ensam inte är stark. 

Idrotten kan lära oss en hel del om lagbyggande som vi kan ta med oss in i arbetslivet. Till exempel när vi bygger eller är del av ett företag och det är precis det jag jobbar med.

Något som dock slog mig i veckan är detta:  Varför inte ta med några nycklar i teambuilding till privatlivet?

Det är alldeles för sällan man fokuserar på utvecklingen i sina relationer eller på sina mål man har i familjen. 

Så här kommer mina 5 nycklar till att skapa en skön teamkänsla och bli ett vinnande team. 

Du väljer själv i vilken del av livet du använder det. Själv tänkte jag att det är på tiden att testa detta med familjen. 

1. Ditt mindset.

Var en tillgång i så många situationer du kan. Var anledning till att någon känner sig välkommen, sedd, hörd och supportad. 

Motsatsen till att vara en tillgång är att vara en belastning och vem vill vara det?  

2. Målsättning

Sätt mål tillsammans med ditt team. I detta fallet min familj. Varför inte både gemensamma mål och enskilda. Som exempel vill min ena dotter skaffa en hamster och då får hon lägga upp sin plan för det med stöttning från oss. Ett gemensamt mål kanske kan vara att skaffa sommarstuga eller gå på restaurang eller bättre hälsa. 

3. Ramar och regler

Sätt upp era egna regler och ramar. Vem gör vad? En annan viktig aspekt är hur behandlar vi varandra? Och hur talar vi till varandra inom gruppen? 

4. Bygg en kultur av psykologisk trygghet

Våga bjuda på er själva, våga göra fel och våga komma med de mest udda idéerna. Bygg ett klimat där det är okej att göra bort sig. Psykologisk trygghet är en av de viktigaste faktorerna till ett framgångsrikt team enligt forskning från som företaget Google har utfört. 

5. Fira framgångarna

Glöm inte att fira er framgångar längs vägen och kom fram till vad ett bra firande är för er. 

Med detta önskar jag er alla en fantastiskt sommar! 

Johan Anäng


Johan driver Teamtastic i Göteborg som är det nya moderna anläggningen där ni som Team blir starkare och har roligt ihop. Har spelat fotboll hela livet och bland annat varit ansvarig för Premier League-laget Crystal Palace träningsläger i Barcelona. 

#framgång #teambuilding #topp26 #izonen #alltgår #fotboll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar