söndag 5 juli 2020

Tack Mamma för Örkelljunga - Hur du gör dina dåliga minnen bra av Pelle Johansson

Ny vecka och Topp26-sommaren går vidare. Idag med Pelle Johansson, vd och ägare till Hagabadet. Pelle är Göteborgskillen som tog sig hela vägen från Biskopsgården till Stureplan. Han är en samarbetspartner till mig sedan dom senaste 10 åren och är aktuell i höst med sin nya bok. Här är hans sommarkrönika.

Mamma står på utsidan. Gråter. Jag sitter på en buss. Jag är 10 år. Liten. Rädd. Ensam. Gråter.


På väg till Örkelljunga. En familj jag aldrig har träffat. Till någonstans ingenstans.

Sommaren är olika för oss alla. En del är ute med båten, leker med sina kompisar. Äter god näringsrik middag med båda sina älskade föräldrar.

Alla har det inte så. Några har ingen sommar. Några får ingen mat när skolan är stängd. Några träffar inte ens sin pappa eller mamma. Några firar sin sommar på asfalten i förorten.

Jag försöker alltid skänka en tanke till alla dem som inte har det som de kunde ha det. Jag gör också mer än skänker en tanke. Jag skänker också pengar till organisationer som ser till att dessa familjer får en extra matpåse, kanske ett par fotbollsskor, kanske ett busskort så det kan ta sig till havet eller någon sjö.

Jag har varit där som de är. Jag har blivit ivägskickad på sommaren för att inte tillbringa sommarlovet i förorten. Minnen från den tiden sitter kvar men är egentligen inte negativa utan jag har lärt mig att betrakta minnen som inte är så lustfyllda med en slags observationsförmåga.

Ett sätt att betrakta. Ta ett steg åt sidan eller förflytta mig lite uppåt och se på situationen från ett annat perspektiv. Då har ofta minnena blivit mer hanterbara. Jag kanske till och med ler åt minnena. Får ett fånigt leende.

När jag var 10 blev jag skickad till Örkelljunga. Har ända sedan dess använt Örkelljunga som bild över allt som är tråkigt. Nu är det en idyll. Det var det säkert då också men inte för mig.

Har du minnen som du inte vill ha? Sätt dig ensam och försök ta dig tillbaka till minnet som påverkar dig negativt även idag. Se på situationen. Titta dig omkring i minnet. Ta emot minnet. När du är mitt i minnet så ta ett steg åt sidan. Eller hoppa upp i taket och se det ovanifrån. (Du kan göra vad du vill i fantasin).

Backa en dag tidigare före situationen som gav dig ett dåligt minne. Hur var det den dagen? Var det samma dåliga situation? Ta dig då ytterligare en dag tidigare. Ända tills du ser något annat. Något positivt. Något som får dig att le. Stanna i det minnet. Ta med dig det.

Så har jag processat mina dåliga minnen. Genom att göra detta så bleknar de dåliga minnen bort och de fina minnene blir starkare. De allra flesta har fina minnen bland de dåliga.

Ta chansen nu i sommar. Har du ett beteende eller en reaktion som du inte vill ha? Fråga dig varför? Om du vet varför, tex ”min mamma sa alltid...” eller ”min pappa gjorde alltid så...” och att det är en ursäkt för hur du är idag.

Det stämmer. Du är den du vill vara idag. Men historien är inte din framtid. Din framtid kan du forma själv. Genom att inte spela upp en gammal film om och om igen. Du är din egen regissör, manusförfattare, skådespelare.

Du kan själv avgöra hur din nästa reaktion blir. Hur din nästa dag ser ut. Hur denna sommaren blir. Gör dig av med dåliga minnen och ”jag är sådan här, därför att” mentaliteten. Den är inte du. Den mentaliteter är ditt gamla jag. Inte ditt nya.

Har du misslyckats någon gång? Bra. Men att använda det misslyckandet till att inte prova igen, att inte våga, att inte vilja skapar ingen kreativitet. Det skapar bara hinder. Gör samma aktivitet med misslyckanden som du gjorde med dåliga minnen. Observera dem. Utan värderingar. Tänk på vad du gjort bra i livet. Upptäck dem.

Det gör du genom att vara tacksam. Tacksam för alla de små saker som du gjort bra. Sätt dig ensam. Börja tänka på bara saker som gör dig tacksam. En vän. En förälder. En lärare. Dina barn. Solen. Månen. Vad som helst.
När du känner dig som mest tacksam tänker du på hur du vill att resten av ditt liv skall se ut. Hur du vill att det skall vara. Att leva livet genom framrutan. I förarstolen. Du bestämmer. Det är svårt att vara negativ när man är som mest tacksam. Det är svårt att vara arg när man tacksam.

Jag är tacksam för att jag satt på den där bussen. Tacksam för att min ensamstående mamma som fick mig när hon var 16 år orkade sig igenom vardagen genom att ge mig en stunds tillvaro där på landet, i Örkelljunga.

Tack mamma. Jag älskar dig.

Pelle Johansson

Du! Var med och tävla om ett presentkort på underbara Hagabadet i Göteborg. Följ länken och lämna din mejladress så är du med och tävlar, dessutom hamnar du på VIP-listan inför relesen av Pelle´s bok Från Biskopsgården till Stureplan och en gratis ljudbok av Max Söderpalm.



#topp26sommar #framgång #säljare #izonen #sommar #semester #sommarläsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar