torsdag 2 juli 2020

Vågar du hitta drömkunden på LinkedIn? av Fanny Dollf

Något av det roligaste jag vet är när jag får kontakt med människor som tidigare gått min Soderpalm Sales Academy och lyckats. Fanny Dolff har sedan hon gått kursen för många år sedan byggt upp sin egen webbyrå och har under våren hjälpt mig att få ordning på mitt arbete på LinkedIn. Här är hennes bidrag till Topp26-sommar. Vågar du följa henne?



Pulsen stiger, tankarna rusar. Vad ska branschkollegorna tycka? Som generalist kommer jag säkert få frågor jag inte kan besvara. Med tusentals människor i publiken undrar jag om jag tagit mig vatten över huvudet.
  

För 16 månaders sedan började jag på allvar inse potentialen i plattformen som därefter totalt ändrat mitt och mina kollegors sätt att prospektera på. Syftet med närvaron, då i april 2019, var att finna en ny kollega att sälja tillsammans med. Innan dess hade jag varit aktiv under tre år mer eller mindre utan en plan. Märkligt kan tyckas, eftersom mitt jobb går ut på att hjälpa företag just strategiskt och operativt med deras säljdrivande marknadsföring.

Där branschen fortsatt fokuserade på Facebook och Instagram, utkristalliserades en väg framåt för oss säljare, som varken bestod av annonsering eller företagets profilsida. Det var individen som gjorde all skillnad. Du. 

Det som idag kallas social selling och account based marketing - för att svänga mig med begrepp branschen gillar - gav mer och mer i retur. Tiden vi la ner gav resultat. - Hur mycket tid lägger du egentligen på LinkedIn? En ständigt återkommande fråga. Min främsta uppgift som säljande vd på reklam- och webbyrån Hildegun, är att prospektera. - Vågar jag svara på det?, blir min replik. Mellan 3-4 timmar. Varje dag. Året runt. 

Det absolut roligaste jag vet under arbetsdagen, är att stötta min kollega Maria i hennes arbete med att utbilda säljare i LinkedIns magiska värld. Digital PT i realtid. Som en timme på gymmet, fast online, på var sin sida om skärmen. Återigen hör jag frågan ställas. Den ekade i mitt huvud den där dagen för drygt ett år sen. Jag hade bestämt mig på allvar för att göra en långsiktigt satsning på kanalen för att hjälpa mitt företag att växa. 

Nu är frågan riktad till mig - Vågar jag verkligen? Idag är det vi som sänker tröskeln för våra adepter. Pushar och peppar. Tipsar om knep för bättre räckvidd. Jag vet exakt vad hen gått igenom, hur nervöst det är och hur känslan av att inte duga kommer smygandes. Belöningen är när det kommer kontaktförfrågningar från personer du aldrig drömt om att våga närma dig. Eller en förfrågan från en idol, som Max Söderpalm, om att skriva en sommarkrönika.  

Även idag känner jag tvivel inför att posta. Men längtan inför resultatet, inkommande förfrågningar, överträffar allt. 90 % av vår prospektering för byrån, sker via LinkedIn. Majoriteten av våra kunder inom B2B har en utbildning med sig i ryggen via oss, i strategiskt användande av plattformen. Älskar att se glittret i ögonen på både vd, säljchef och säljare när de knäcker koden. När korta videos läggs ut, med tydligt värde för kunden och kanske en gnutta humor för den som vågar. 

- Men Fanny, vad ska jag skriva om? Sommaren är den perfekta tiden för kreativitet. Skriv ner dina ideer när de kommer. Kanske i appen Anteckningar i mobilen, så de finns nära till hands när det är dags att posta. Men tro inte att det är någon quickfix. Du måste vara modig, ge av dig själv och blotta dig.

Dela innehåll som är så givande att du funderar på vad som händer om konkurrenterna läser. Lägg ner tid och var tillgänglig. Belöningen är att frukterna blir lägre hängande för dig i höst, än för alla andra i din bransch. 

Så, ta vara på ideerna som poppar upp under lata dagar på stranden. Kanske kan de ge dig något fint - en säljkollega som kompletterar dig på alla sätt. 

Där sitter hon på bilden, närmast kameran till vänster. Bilden är tagen förra sommaren, dagarna innan vi gick på semester. Hon var ny på jobbet då. Maria hade sett inlägget och reagerat. 

På samma sätt kanske plattformen blir din biljett till att kontakta den där drömkunden du suktat efter men inte känt dig redo att kontakta? Kanske hinner kunden före och kontaktar dig?

Glad sommar,

hälsningar Fanny Dolff, vd på reklam- och webbyrån Hildegun AB

#digasell #försäljningschef #webinar #skype #zoom #säljmöte #företagarna #entreprenörskap
#entreprenör #grantcardone #coronavirus #corona #lockdown #vip #ljudbok #småföretagare
#egenföretagare #säljare #framgång #framgångsrik #jobbahemifrån #försäljning #izonen
#topp26 #maxsöderpalm #maxsoderpalm #blogbiz #affärsmöte #topp26sommar #linkedin #drömkunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar