måndag 27 juli 2020

Den svåra och rätta vägen att göra karriär av Anne von Porat

Hur gör man egentligen karriär? Det är dags för nästa krönika i #topp26sommar. Tidigare i vår blev jag kontaktad av Anne von Porat som ville att jag skulle blogga i hennes bloggnätverk. Det ville jag gärna. Jag bad henne skriva en sommarhälsning och ge oss några goda råd om hur man hittar den svåra och rätta vägen att göra karriär.

Hej! Mitt namn är Anne Von Porat och jag har lärt mig den svåra vägen till att göra karriär. Där varje misstag för mig har varit som en C uppsats på universitetsnivå. 


Jag är i grunden ackrediterad frilansjournalist och medlem i Journalistförbundet. Jag har jobbat med vårt kungahus i flera år och då för vår tidning Rojalisten där jag är hedersmedlem med immunitet. Immunitet innebär att jag är ständig medlem utan att behöva betala för mitt medlemskap.

Jag har närvarat många gånger med kungafamiljen och i mindre slutna grupper. Genom mitt arbete där så har många dörrar öppnats för mig. Speciellt inom livsmedelsindustrin så har jag alla tänkbara kontakter som man kan behöva. Allt från stora hotellkedjor till olika grossistfirmor och det har jag vårt kungahus att tacka för att jag har fått denna möjlighet.

Jag har även privat kontakt med en europeisk prinsessa jag inte vill namnge för vi samarbetar tillsammans genom ett företag jag driver inom livsmedel. Här kommer jag alltid hålla låg profil då jag vill skilja på produkt och mig som person.

Jag vill också kunna leva ett normalt liv och inte bli förknippad med mitt varumärke inom livsmedelsbranschen då jag också är mån om min privatliv och integritet. Ju öppnare man är med sina verksamheter desto mer har folk också åsikter. För att hålla alla åsikter på avstånd så håller jag en låg profil.

Livet ska vara enkelt simpelt utan massa ifrågasättningar för att man lyckas. Man ska kunna lyckas och kunna leva i harmoni också.

Jag vill inte sluta som Isabella Löwengrip där folk verkligen njöt när hon gick i konkurs. Jag har otrolig stor respekt för Isabella och jag vet att hon kommer komma på fötterna igen.

Kanske kommer hon som jag hålla en lägre profil nästa gång hon reser sig. Ingen kvinna i Sverige har varit så framgångsrik som Isabella har varit så jag sänder henne många styrkekramar. En annan person jag också följer och verkligen ser upp till är Gunilla von Platen som jag har träffat på ICA pressmöte som jag blev inbjuden till. 

Jag är rojalist just för att jag känner en enorm trygghet för vårt kungahus där etik och moral är en av byggstenarna. Jag kan inte gå in på varför då jag kommer med risk trampa andra på tårna och för mig är alla människotår otroligt värdefulla och känsliga.


Vem är jag att trampa någon människa på tårna? Hur skulle jag känna mig om andra trampade på mina känsliga tår? Så varför jag beundrar vårt kungahus bevarar jag för mig själv. 

Jag har också drivit bloggen Veckomagasinet med framgång och även framträdd i tv flera gånger bl a Outsiders där jag talar om min tro på reinkarnation. Samt tv programmet hoppas det smakar med Robert Aschberg där jag fick 10 poäng av 10 för mina goda dumplings jag lagade. Jag har också jobbat som nyhetsankare för studentradion i Uppsala och sände kulturella nyheter varje söndag 30 min. Jag valde då själv musik till programmet och jag fick lära mig klippa ljud och sätta ihop ljud.

Jag har även gått Bibelskola och haft vår ärkebiskop Antje Jackelen som gästföreläsare som också var den som konfirmerade och döpte mig. Jag fick också med mig personlig diplom hem som jag alltid kommer bära med mig.

Anledningen till att jag tror på reinkarnation har också hjälpt mig i min karriär. Jag tänker alltid på något som Jesus ofta säger i Bibeln "förlåt dem de vet inte vad de gör". Detta säger man till människor som inte har levt så många gånger på jorden.

När folk inte har hjärta på rätt sida så kan de heller inte ta förnuftiga beslut. För har du hjärta på fel sida så kommer du även bli slav under dina negativa känslor. Att ha hjärta på fel sida och leva utan empati är negativt. Så hur tar du då positiva beslut om starten till dina känslor är negativa? 

Människor som delar med sig av sin kunskap till andra kommer också få 3 gånger så mycket tillbaka av universum eller gud kalla det vad du vill. Den som är rädd att dela med sig kommer aldrig kunna bygga ett imperium för vågar du inte ge av dig själv säger du till universum "jag är för fattig för att kunna våga ge av mig själv".

Vad tror du händer om du sänder ut känslan fattig till universum? Jo då kommer universum sända dig människor som kommer behandla dig därefter och du kommer förbli fattig.

Ekvationen att det du sänder ut får du tillbaka är en grund för att kunna lyckas. Klarar du av denna ekvation att vara en god förebild, hjärta på rätt sida, empati och mycket kärlek så kommer du attrahera in även dessa personer i ditt liv som kommer berika ditt liv och din karriär.

Jag har dragit in människor som inte har varit bra för mig och då har jag gått tillbaka till mig själv och ifrågasatt mig själv hela tiden. För någonstans måste jag ha trott lågt om mig själv eftersom jag under en svunnen tid drog in fel människor. Jag har jobbat mycket med mig själv för att frigöra mig från sådana negativa känslor och negativa människor. 

Jag kan tex inte samarbeta med människor som inte har hjärta på rätt sida. För jag vet att de kommer attrahera in elände eftersom de sänder ut elände. Jag vill inte följa deras resa till eländet hur lyckade de än må vara i dag så vet jag var de är på väg. Det är som att du vet om att ett plan som är dyr och fin snart kommer störta skulle du ändå åka med den? 

Folk tror att en person utan hjärta kan bana deras karriär framåt. En person utan hjärta är inte tillgång för någon människa och inte en tillgång för sig själv heller. För jag vet att det man sänder ut får man tillbaka. De som tror att de ska tjäna på en människa utan hjärta saknar också ett hjärta själv så i slutändan kommer de möta samma öde.

 
För mig är inte karriär ett liv kantat med pengar utan med hjärta för störst av allt är kärleken och tro aldrig något annat och luras aldrig av något annat. Detta är mitt recept för att lyckas och jag har ändå kvitto på att det funkar.

Min C uppsats har för mig inneburit att jag lättare känner igen människor som saknar empati och hjärta. Dessa människor tar jag inte in i mitt nätverk alls. De måste komma ned på jorden flera gånger innan de kan känna med andra människor. 

Blogbiz

Jag driver också bloggportalen blogbiz.se och i mitt team på blogbiz har jag valt ut de personer jag vet har ett gott hjärta för jag sätter mer värde på ärlighet än kunskap i de flesta fall. 

Därför blev jag jätteglad att få vara med att bidra till Max Söderpalm´s #topp26sommar här på hans affärsblogg. Vi har fler kända personer hos oss som Dogge Doggelito, Denise Lopez, Patrik Isaksson, Sofie Bonde, Helena Magdalena Ivekrans, Magnus Rosen, Sofie Bonde och Runar Sögaard.

Mer än 85 bloggare i dag och alla är de handplockade. Vi vill ha en portal med verksamma personer som driver egna företag. Vi har ett engagemang i våra bloggare som ingen annan bloggportal har i dag. 

För mig spelar det ingen roll vilka meriter en peson har så länge jag inte kan lita på personen. Detta är en balans att både kunna få in en ärlig person och med meriter. Dessa två måste gå hand i hand för ett lyckad samarbete.

Jag har heller inga behov för att bevisa min ärlighet eller att jag har rätt i konflikter. Den som ändå dömer ut mig är inte heller en person med hjärta på rätt sida. Den personen som dömer ut mig är heller ingen människokännare och sådan människor är också en stor risk om man samarbetar med dem. För en klok människa ser igenom människor och kan folk inte se vem jag är så är det också en person som är en fara för sig själv för personen kan inte skilja på bra och mindre bra människor. 

Så mina tips på lyckad karriär är:

1)    Sätt värde på ärlighet för minsta oärlighet kan sänka ditt varumärke till botten. 

2) Ta bara in människor som kan skilja på ont och gott

3) Ge av dig själv och du kommer se mirakel

4) Se till att människor du samarbetar med också kan tjäna på dig om du vill behålla dem. 
Om du endast vill ha mer utan att ge kommer du inte ha någon kvar omkring dig.

5) Hur hårt detta må än låta så glöm inte att människor ändras inte. Är en person oärlig kommer inte personen att ändra sig. Slå inte ditt huvud två gånger i samma sten.

6) Minska aldrig dig själv för att bli accepterad. De som kräver att du ska minska dig är inte ens värda din närvaro.

#topp26sommar #semester #blogbiz #karriär #kungahuset

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar