torsdag 9 juli 2020

Gör vad du vill av Max Söderpalm

Visst är det underbart? Topp26-sommar har haft ännu en kanonvecka, semestern är här och allt är på topp. Och jag hoppas du har läst både Pelle´s härliga berättelse om hur Örkelljunga gick från kolsvart till vitaste vitt och hur Marie lever det liv som hon vill med regeln att ha så roligt det går i livet. Och alla dom andra fantastiska texterna.


Själv är jag tillbaka där hela Tvärtom-historien en gång började. Har du följt mig genom åren och läst eller lyssnat på min Tvärtom-bok så vet du.

Hela historien började där Damerna gick ner för en trappa.

För 10 år sedan satt jag på altanen och skrev Monday Morning Letter. Då kom två äldre damer gående i stentrappan bredvid.

-       Vad det är fint här bland alla husen, sa den ena.

-       Ja, helt underbart och se på dom fina bohusländska rosorna. Så underbart dom doftar.

-       Och alla husen är så fint i ordning gjorda.

-       Ja, dom putsar och fejar…

Och där ballade det ur…

Resten av dialogen handlar om hur utbrända alla blir som putsar och fejar, fixar och donar på semestern. Damerna började surna till.

Väl nere för trappan var damerna fly förbannade på alla som inte vilar på semestern utan som fixar hela tiden. Och det som först var fint och underbart. Blev nattsvart och gnällhörna.

Det var då jag tröttnade. Jag bestämde mig och sa till min fru – Nu räcker det med semesterneggande. Nu tänker jag skriva en bok som heter Tvärtom för att stänga igen gnällhörnan en gång för alla.

Så jag började skriva den bok jag är mest stolt för av alla mina 12, jag skrev Tvärtom.

En hyllning till alla som vill göra något. Något som dom själva vill. Utan att bry sig om vad andra säger.

Du har bara ett liv. Gör vad du vill med det. Inte vad alla andra säger. Vad DU vill.

Det är din tur nu. Det är upp till dig att ta dig i kragen och se till så att du får det som du vill ha det.

Många som gör affärer vill bli framgångsrika. Lyckas i sina egna ögon. Och det är dom jag vill hjälpa. Därför fick Tvärtom-boken undertiteln: Hur du vinner framgång, blir lycklig och rik.

Och hur det definieras finns det bara en som kan bestämma. En ledtråd är att det inte är din granne… Det är DU.

Topp26-sommaren går vidare. Följ oss på bloggen hela juli. Samla kraft, sätt mål och tagga upp.

Och glöm inte att göra det DU vill.

Semesterneggarna och damerna som gick ner för en trappa får ursäkta.

Allt går!

Max

PS. Vill du ha sommarlyssning direkt ned i din mobil? Lyssna på Tvärtom! Du får fantastiska 72 % rabatt. Klicka HÄR





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar