tisdag 7 juli 2020

Maximera det roliga i livet av Marie Hagberg


Stafettpinnen i Topp26-sommar har gått vidare till den före detta omvända PR-konsulten Marie Hagberg, som just nu är ivrig kursdeltagare i Soderpalm Sales Academy Online. Hon har en härlig filosofi, att det gäller att maximera det roliga i livet, som vi får energi av i den här sommarkönikan. Och med den filosofin är hon nu på jakt efter nya roliga erfarenheter. Något säger mig att hon kommar att lyckas... Häng med och ha roligt med Marie!




– Vad ska vi med dig till? frågade mina föräldrar med kärlek i blicken samtidigt som de frenetiskt försökte dölja att de fnissade. Fast de visste precis vad jag skulle svara. På föräldrars vis hade roat sig med att ställa exakt samma fråga, flera gånger innan.

– Leka med! svarade 4-åriga jag blixtsnabbt, samtidigt som ögonen nästan hoppade ut från sina hålor av pur förvåning. ”Varför i allsin dar frågar de något så konstigt?” undrade jag för mig själv. ”Självklart ska ha mig för att leka med! Vad annars?!”

Tycker fortfarande att det var ett genialt svar. För det är väl det som livet går ut på? Att maximera det roliga, så mycket det bara går. Faktum är att jag haft exakt samma åsikt, hela livet, ända sedan dess. Fast förstås i lite annorlunda tappning. Det finns så mycket skoj därute och livet är kort. Blir påmind om det nu när jag röjer föräldrahemmet, efter bådas bortgång. Ett helt liv kan ta slut så snabbt.

Allt och främst jobb ska vara roligt, annars kan det kvitta! Samtidigt som jag verkligen kan beundra dem som kan ägna sig åt hur tråkiga arbeten som helst, utan att knota. Och roligt har jag haft. Antingen när jag jobbade på kibbutz i Israel, som fjärilsskötare på Fjärilshuset i Hagaparken, restaurerade slott från romartiden i Provence, skrev artikel om glasscaféer i Paris och egna företagen förstås.

Hur har jag då kommit på allt skoj? Upptäckarglädje, inlevelseförmåga och livlig fantasi har varit viktiga ingredienser. Har alltid älskat att läsa, både tidningar och böcker. Nu är det mest poddar som gäller. Faktum är att jag kom på senaste företaget på det sättet. Lyssnade på ett poddavsnitt med Amy Porterfield där de nämnde en slags omvänd PR-tjänst - där journalisterna kunde efterlysa intervjupersoner, istället för det vanliga - att företagen ska tipsa journalisterna.
Tre dagar senare ramlade poletten ner - det ville jag ägna mig åt! Och efter tre månader var hemsidan uppe.

För ett tag sedan lyssnade jag på podden ”Smart Passive Income” om baseboll-laget The Savannah Bananas. De är absolut sämst i sin serie men har långa väntelistor för att få se matcherna. De satsar på extremt kreativ marknadsföring, därav det stora intresset. Så nu har jag hemliga fantasier om att få bli marknadsförare för något baseboll-lag eller liknande. Trots att jag varken är intresserad av sport eller träning. :-D


Ingen deg, inget kneg!

– Tar du betalt för att ordna festen, du tycker ju att det är roligt?! Kvinnan tittade uppfordrande på mig. Jag arbetade då som dejtingkonsult och ordnade olika aktiviteter för singlar.

Och ja, jobbet var verkligen roligt. Älskade att arrangera fester på olika teman, ge privatlektioner i konsten att dejta, tussa ihop nya kärlekspar, skriva dejtingböcker och massor av annat. Men varför jag skulle jobba gratis för okända människor med fast inkomst bara för att jag tyckte att jobbet var roligt, det förstod jag aldrig.

Förvisso fick jag inte betalt när jag jobbade på kibbutz i Israel men däremot mat och husrum. När jag restaurerade slott, behövde jag till och med betala för upplevelsen. Men vilka underbara veckor det var. Plus att jag skrev en artikel om det när jag kom hem och sålde till resetidningen Vagabond. Så även då fick jag betalt för att ha roligt på jobbet! :-D

Just nu är jag mellan semester och arbete. Säger som min då 80-årige far - ”Jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor.” I december 2019 lade jag nämligen ner den omvända PR-byrån eftersom det inte var roligt längre.

Men snart kommer jag nog på vad jag vill göra igen. Får helt enkelt lyssna på fler poddar för inspiration!

Marie Hagberg

#kulpåjobbet #sommar #izonen #maxsoderpalm #topp26 #salesacademyonline #topp26bloggen #framgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar